En effektiv guide til at optimere din hjemmeside

7. februar 2022 Slået fra Af ad-mi-nist
En effektiv guide til at optimere din hjemmeside

Mange af jer har sikkert hørt om ordet SEO. Nogle ved hvad det betyder, og andre er ikke sikkert ikke helt med på hvad det er for noget. Udtrykket kommer fra digital marketing og står for Search Engine Optimization, og det betyder slet og ret, hvordan man optimerer sin hjemmeside eller webshop, så den ligger højest oppe i en Google søgning som muligt. Der er en bred enighed om, at der findes 4 forskellige discipliner indenfor SEO, og dem kan du læse mere om nedenfor. Man siger, at jo bedre optimering du formår at lave på de nedenstående discipliner, jo bedre resultater får du.

Teknisk SEO

Under denne disciplin skal du sørge for at din hjemmeside er mobiloptimeret. Grunden til dette er, at flere og flere besøger din side fra deres mobiltelefon, og er din hjemmeside ikke optimeret til disse bruger, ja så besøger de altså en anden hjemmeside og undgår dig måske i fremtiden. Sørg for at ovenstående er i orden, så er du godt kørende.
Hastighed, hastighed, hastighed. Nej, det er ikke farten på din bil der bliver omtalt, men den hastighed en hjemmeside loader med. Sider der loader langsomt, er ofte en stor frustration for besøgende, og kan være en af grundene til at man vælger at forlade siden.

Off-page SEO

Denne disciplin består i at guide trafik fra andre sider hen til din. For at mestre denne disciplin skal du bl.a. have relevante links til din side, have nævnt din hjemmeside eller produkt på en anden side f.eks. “…køb din håndvægt lige her, og få stærke overarme på ingen tid.” Den trafik der bliver ledt hen til din side kan komme fra reviews, blogs og fra målrettet marketing.

On-page SEO

Her handler det udelukkende om, hvad der foregår på din side. Har din side et grimt design, vil hele 38% af alle besøgende forlade din side, og finde et andet sted der virker mere attraktivt. Når du skriver tekster på din hjemmeside, så skal du benytte dig af søgeord der relaterer til det dine kunder/potentielle kunder søger på.

Content

Et andet trick til at mestre denne disciplin, er at du skal kende din målgruppe og vide hvordan det indhold der er på din side, henvender sig netop til dem. Gør dig umage med, at fortælle dine kunder hvilke produkter du har, og hvorfor netop dine produkter er bedre end konkurrentens.