Vanilje på LinkedIn – Effekten af LinkedIn når man går viralt

8. februar 2022 Slået fra Af ad-mi-nist
Vanilje på LinkedIn – Effekten af LinkedIn når man går viralt

De fleste selvstændige har nok spurgt sig selv hvor meget værdi der reelt er at hente ved at lave opslag på LinkedIn, især hvis man befinder sig i et B2C segment.

Når man scroller igennem sine nyheder på LinkedIn så kan man ofte opdele historierne i 4 segmenter:

  1. Succeshistorier, om forretningsmæssig succes
  2. B2B indslag, som prøver at sælge især SEM og SEO ekspertise
  3. Jeg søger et job eller jobopslag
  4. personlige indslag – som nogle nok vil diskutere slet ikke hører hjemme på LinkedIn

En ny undersøgelse har vist at kun ca. 5% af LinkedIn brugerne overhovedet skriver LinkedIn historier, hvilket efterlader os med spørgsmålet, er det fordi LinkedIn reelt ikke har værdi hvis ikke man søger efter efter nyt job og ikke befinder sig i et B2C opslag. Nedenstående førstehåndsberetning kan måske kaste lidt lys herover.

Vanilje ved et tilfælde – af Michael Frost

For bare få år siden var mit kendskab til vanilje nogenlunde begrænset til at vanilje dufter og smager godt, og så skal det helst komme fra Madagaskar. I november 2017 var jeg ude at handle i det lokale supermarked, da min kone sendte en sms og bad mig købe 4 stænger vanilje med hjem til vaniljekranse. Det viste sig at at alt vaniljen i det første supermarked var udsolgt, og da jeg fandt noget i det næste supermarked, var jeg ved at få en blodprop, 65 kr. for en stang tør vanilje. Frustreret tog jeg i stedet en bøtte vaniljesukker til 12,95 kr. og gik ud af supermarkedet.

Da jeg lige havde nået at trække vejret, besluttede jeg mig for at gøre noget ved problemet i stedet for bare at surmule. 20 min. Senere havde jeg fundet frem til en person med kontakter på Madagaskar og under en uge senere havde jeg fået leveret 500 stænger super lækker og meget frisk vanilje på min adresse, direkte fra markedet i Madagaskar.
Nu skulle min kone jo bare bruge 4 stænger vanilje, så jeg lavede et opslag på den lokale Facebook gruppe i den lille by jeg bor i (en by med ca. 6.000 indbyggere) om nogle var interesseret i nogle af stængerne. Min forventning var at sælge ca. 50 stænger på denne måde, 10 minutter senere måtte jeg melde alt udsolgt.

Derefter steg forretningen langsomt, indtil jeg i 2021 fik min, til dags dato, største sending af vanilje hjem, ca. 23.000 gourmet vaniljestænger, på dette tidspunkt var jeg også blevet både FairTrade og Økologisk certificeret, da jeg havde opdaget at forholdene for farmerne på Madagaskar var under al kritik.

Stort set alt salg var fortsat direkte til private kunder, der enten købte fordi de havde købt tidligere, hvade fået det anbefalet af andre kunder, eller igennem mine opslag på Facebook og Facebook marketplace. Mit samlede marketingsbudget var på nogle få tusinde kr.

Et par uger efter jeg havde fået de 23.000 vaniljestænger hjem, havde jeg fortsat ca. 8.000 vaniljestænger tilbage, og jeg havde nu solgt til alle mine tidligere kunder og til alle interesserede i min lokale by. Jeg besluttede derfor at gøre noget jeg ellers næsten aldrig gør, jeg lavede en LinkedIn historie.

Historien var simpel og fokuserede på iværksætter historien, mit fokus på kvalitet og mit ønske om at gøre en lille forskel i verden ved at hjælpe i Madagaskar.
Folk begyndte hurtigt at like og kommentere herpå. Efter en dag var der ca. 10.000 visninger, efter 2 døgn rundede jeg ca. 50.000 visninger, og derfra gik det hurtigt. Jeg endte med at få over en halv million visninger og næsten 7.000 likes.
Det interessante i sidste ende er dog ikke hvor mange der har set eller liket opslaget, men om opslaget faktisk kunne skabe omsætning.
Der gik 48 timer, fra jeg lavede opslaget så var de sidste 8.000 vaniljestænger udsolgt. Herefter gav jeg folk mulighed for i stedet at skrive sig på en list til at få en email når der kommer mere vanilje på lager, yderligere ca. 3.000 personer tilmeldte sig på denne liste.

Så det simple svar på om LinkedIn opslag kan skabe B2C salg er; Hvis historien og produktet er godt nok, så ja. Folk elsker at være en del af en god historie.

Du kan for resten skrive dig op til at modtage en email når der kommer mere gourmet vanilje på lager her: Køb vanilje