Sådan gør du webshoppen miljøvenlig og får flere kunder
22. juli 2021Der er nok ingen tvivl om, at danskerne er blevet mere opmærksomme på både miljø og klima på det sidste. For bare få år siden slog flere politikere det hen som en døgnflue, men nu viser både forskning og folkestemning, at vi i allerhøjeste grad bør være klimabevidste. Nu er turen kommet til erhvervslivet, i stadig højere grad stiller danskerne nemlig krav om, at de ting, de køber, ikke kun skal være gode og billige. De skal også helst være miljøvenlige. Igen er der, som ved politikerne, dele af erhvervslivet, der slår det hen. Hvis du gerne vil beholde eller udvide din del af markedet, tyder alt dog på, at din bedste chance er en miljøvenlig branding.
Første skridt på vejen
Første skridt på vejen kunne for eksempel være at få en webshop, hvis du ikke allerede har det. Det er selvfølgelig ikke særligt klimavenligt at sende pakker over hele landet. Som regel bliver det dog mere end kompenseret i både dit eget og klimaets regnskab grundet de manglende udgifter til varme og lys i en eventuel butik. Derudover har du, på en webshop, også direkte adgang til dine kunder. Du kan således let fortælle det på siden, hvordan dine produkter er klimavenlige og sågar grønstemple produkter eller hele butikken.
Miljøvenlige papkasser til forsendelse giver plus i forbrugernes bog
Produkterne og forsendelsen er dog ikke det eneste ved vores moderne shoppe-vaner, der slider på miljøet. Det gør det, vi sender produkterne i også. Hvert år bliver flere tusinde kilo pap og plast smidt ud i Danmark grundet online handel og dets lige. Heldigvis er der, grundet efterspørgsel fra både forbrugere og erhvervsliv, opstået miljøvenlige papkasser til forsendelse. Det er altså igen et grønt flueben i forbrugernes bog. Se mere her, hvis du godt kunne tænke dig at se priser på den slags miljøvenlige papkasser eller gerne vil vide, hvordan de er lavet.
Kort forklaret kan det dog siges, at de miljøvenlige papkasser er lavet af genbrugsfibre med bæredygtig skovforvaltning i baghovedet under produktionen af hver enkelt kasse. Det betyder også, at kasserne er certificeret med både det ene og det andet. Det er selvfølgelig først og fremmest et hædersmærke, men derudover fungerer det også oplagt som en måde at signalere bæredygtighed til forbrugeren.
Det kan altså sluttelig konkluderes, at det sagtens kan lade sig gøre at være miljømæssigt bæredygtig og klimavenlig som dansk virksomhed. Mange spår sågar, at det er den slags virksomheder, der vil skille sig ud fra konkurrenterne, vokse sig store og tilfredsstille forbrugernes behov bedst muligt. Det kan gøre ved bæredygtig produktion, men selv noget så tilsyneladende simpelt som bæredygtige papkasser til forsendelse er også det værd.