Uro i drikkevarebranchen
12. november 2021
Heineken skuffer i 3. kvartal
Heineken har ikke haft den forventede afsætning på øl i 3. kvartal af 2021. Analytikerne havde forventet et fald i Asien, men det har vist sig at være væsentligt større end antaget. I Europa forventede man en lille stigning, men her har der mod forventning været et lille fald. Det bør give anledning til undren hos Heineken, at den store genåbning i Europa ikke har slået igennem hos dem, og det bliver spændende at se, om tendensen fortsætter i 4. kvartal.
Nyt bryggeri på Færøerne
Så er der anderledes optimisme at spore i Nordatlanten, hvor det nye færøske bryggeri OY Brewing satser på at skulle bryggeøl både til det færøske marked og til eksport. Navnet OY er en forkortelse af det færøske ord ”oyggjar” som betyder ”øer”. Bag ø-bryggeriet står Petur Petersen, der er et kendt navn i den færøske ølbranche. Og ambitionerne fejler da heller ikke noget; OY Brewing kommer ifølge Petersen til at brygge 1,2 millioner liter øl pr. år, hvilket svarer til en tredjedel af ølmarkedet på færøerne.
Thisted Bryghus vil fortsat lave politiske øl
Thisted Bryghus producerede en øl, hvis etiket var en reklame for Nye Borgerlige. Dette affødte en del stærke reaktioner, hvorefter bryggeriet i lørdags meddelte på facebook, at de ikke længere ville producere etiketter til politiske partier. Bryggeriet har tidligere produceret til både SF og Socialdemokraterne. Men søndag trådte bestyrelsen sammen, og så kom der andre boller på suppen. I en pressemeddelelse undsiger bestyrelsen facebook-opslaget og slår fast, at de ønsker at betjene kunder af enhver politisk observans, og at man også fremover vil kunne få individuelt tilpassede etiketter – det såkaldte ”private label”-koncept. Thisted Bryghus er i dag et af de større bryggerier i Danmark, og har flere gange vundet titlen ”Årets danske Bryggeri” af forbrugerorganisationen Danske Ølentusiaster.
Gang i salget hos Sprit & Co
Hos spiritus og bar-grossisten Sprit og Co kan man fortsat mærke accellerationen fra genåbningen. Tredje kvartal af 2021 har været præget af mange ordrer, og virksomheden kæmper for at levere varerne til tiden på et fragt-marked præget af forsinkelser og ustabilitet.
Kritik af konceptet: Ridder af Guldhornene
Hos bar- og natklubskoncernen Rekom, kan man ved indtagelse af ti store fadøl på en dag, drikke sig til Ridder af Guldhornene. Dermed gør man sig fortjent til at få sit navn på et messingskilt i baren. Men det er ikke en ordentlig måde at drive markedsføring på. Det mener bl.a. Bryggeriforeningen, der mener at konceptet strider mod foreningens principper for ansvarlig markedsføring. Også Alkoholreklamenævnet har i 2020 kritiseret konceptet for ikke at overholde retningslinierne. Det gælder specielt retningslinien om, at man i sin markedsføring ikke må opfordre til et stort eller umådeholdent alkoholforbrug.