Gode råd til forretningsdrivende

29. juni 2021 Slået fra Af ad-mi-nist
Gode råd til forretningsdrivende

Hvis du driver en eller flere virksomheder, så kan du få gavn af denne artikel, hvor vi kommer med gode råd til sådan nogle som dig. Det er selvfølgelig ikke muligt for os at dække alle aspekter, som du skal være opmærksom på, men vi kommer ind på, hvordan du kan spare penge samt beholde mest muligt af dit overskud i fremtiden.

Pas på gebyrer

Der er gebyrer over alt. Hvis du har flere virksomheder, så har du nok også et holdingselskab. Dette selskab ejer så dine andre selskaber, men det er desværre ikke gratis at stifte et selskab. Der er gebyrer forbundet med det. Når du så har stiftet selskabet, skal du have en erhvervskonto tilknyttet. Denne kan man få mange steder, men hvis du bare går med den første løsning, du finder, så kommer du til at betale alt for meget i gebyrer.

 

Denne hjemmeside har lavet en god sammenligning af erhvervskonto priser. Der kan du nemlig tjekke, hvilken slags erhvervskonto, der passer bedst til dine behov.

 

Der findes en række andre gebyrer eller nødvendige faste udgifter, som virksomheder skal betale. Det er bare et spørgsmål om at sætte sig ned og kigge på, hvor der kan spares. Der kan oftest spares flere steder, end man lige kan komme i tanke om. Vores eksempel med erhvervskonto priser er blot ét af mange. Tjek eksempelvis hvor meget du betaler for dit regnskabsprogram – der kan også være penge at spare.

 

Behold dine penge

Det er ikke en hemmelighed, at der i dag er negative renter i bankerne. For privatpersoner gælder det, at man skal have over 100.000 kroner på sin konto, før man betaler negative renter. For din virksomhed gælder der andre regler, her er det nemlig oftest fra den allerførste krone, du skal betale negative renter. Disse ligger typisk på minus 0,6 procent om året.

 

Har du haft et stort overskud og har mange penge stående på din erhvervskonto, kan det være en god idé at investere de penge i forskellige ting. Du kan læse denne investeringsguide og finde ud af, hvordan du kommer i gang. Fremgangsmåden er den samme for privatpersoner og virksomheder. En af de eneste forskelle er dog, at du skal indsende andre dokumenter, når du opretter dig som virksomhed.

 

Der er selvfølgelig en risiko forbundet med diverse investeringer, og det kan være, at din virksomhed har brug for likviditet løbende. Du bør derfor overveje, om du overhovedet kan tåle den risiko, der er forbundet med investeringer, før du investerer penge. I visse tilfælde er det også muligt at indbetale penge til en aktieplatform uden at købe aktier, hvor du så slipper for at betale negative renter på dit indestående. Det fungerer i hvert fald for privatpersoner i dag.