Hvad gør du, hvis ikke din virksomhed har sin egen HR-afdeling?

10. april 2022 Slået fra Af ad-mi-nist
Hvad gør du, hvis ikke din virksomhed har sin egen HR-afdeling?

De fleste meget små virksomheder har sjældent brug for at have en HR-afdeling. Her tænker vi på virksomheder, som ikke er større end et par medarbejdere. For en HR- afdeling er typisk en stor udgift for de fleste virksomheder.

 

Når dette er sagt, så er det dig som leder, der skal være opmærksom på alle de forskellige regler om ansættelsesforhold, så snart du har ansatte i din virksomhed.

 

Hvis der er tale om små virksomheder uden for mange ansatte, kan du i nogle tilfælde undvære konsulenter, enten interne eller eksterne, til dit HR-arbejde i virksomheden.

 

Dette vil dog som sagt indebære, at du selv skal kunne håndtere alle forhold omkring dine medarbejdere, derunder ansættelseskontrakter, afskedigelser, opsigelser samt eventuelle personalesager.

 

Derfor kan det anbefales, at du sørger for at få sparring med en ekstern HR-konsulent, hvis du har tvivlsspørgsmål i forhold til dine medarbejderes ansættelsesforhold.

 

For forestil dig blot, hvor dyrt det ville blive, hvis der opstod en ressourcetung personalesag i din virksomhed!

 

Få hjælp til din virksomheds HR-administration

Fordi reglerne omkring ansættelsesforhold og ansættelseskontrakter samt personaleforhold skal følge gældende lovgivning og overenskomster, er det også et meget komplekst område. Særligt hvis du er ejerleder, har du rigtig mange bolde i luften allerede ud over også at skulle tage hånd omkring dine medarbejdere og alle reglerne omkring ansættelser.

 

Her kan det være stærkt fordelagtigt, hvis du som minimum får hjælp udefra af en ekstern HR-konsulent, som kan hjælpe med din virksomheds HR-administration.

 

Hvis du får hjælp fra en HR-virksomhed, kan du sove roligt om aftenen velvidende, at alle dine forhold for dine medarbejdere håndteres professionelt og efter forskrifterne.

 

Du kan læse mere om de forskellige fordele ved ekstern HR-administration i linket. Du kan også læse med forneden, hvor vi giver en kort opsummering af fordelene.

 

Derfor bør du altid benytte dig af hjælp til HR

Den største grund til, at du bør få hjælp til din virksomheds HR-arbejde udefra, hvis ikke du selv har en stående HR-afdeling i din virksomhed, er, at du kan sikre dig, at du ikke kommer til at stå i en situation overfor en af dine medarbejdere med en ressourcetung og krævende personalesag. Denne type sager kan opstå, hvis der er uklarhed omkring ansættelsesforholdene, ansættelseskontrakten, arbejdsforholdene og overenskomsterne.

 

Særligt fordi reglerne og overenskomsterne jævnligt ændrer sig, kan det få betydning for dig, som er ejer af en lille virksomhed. En personalesag kan være meget krævende og dyr samt tage meget lang tid, som du i stedet kunne have brugt på at vækste eller drifte din virksomhed. I særligt grelle tilfælde kan en personalesag endda også komme i mediernes søgelys, hvilket du for alt i verden gerne vil undgå.

 

Med hjælp fra eksterne HR-specialister til din HR-administration kan du undgå disse scenarier i din lille virksomhed.