App-idé i tankerne? Det her bør du overveje inden
31. oktober 2021Nu til dags er der mange personer, som går med en drøm om at blive teknisk iværksætter eller flirter med tanken. Mange bliver inspireret af store tech-moguler såsom Jeff Bezos, Mark Zuckerberg, Elon Musk mv. Der kan her være et væld af personlige motiver til, hvorfor man ønsker at blive. Mange bliver inspireret af tidligere nævnte personers rigdomme, magt og ekstravagante 1% livsstile, gør noget nobelt eller forskel på jorden mv.
Ligeledes kommer der også nye teknologier til og fra, som giver nye forretningsmuligheder og mulighed for at ændre menneskets adfærd. Eksempler heraf er blandt andet blockchain teknologiens fremdrift, Augmenter reality og Virtual reality fremgang de seneste par år, og lanceringen af iPhonen og efterfølgende bølge af smartphones, som spredte mobilapps-marked mv.
Verden bliver mere mobil
Mobilapplikationer har siden deres ankomst været et marked i stormede udvikling, hvorfor det kan være fristende at hoppe med på bølgen, hvis man har en idé. Dog er der en del ligheder med at andre typer af forretningsmæssige foretagende. Herunder en stor fejlrate blandt virksomheder og personer, der klarer den igennem nåleøjet.
Dette betyder, at hvis du gerne vil øge din succes rate, er det vigtigt at du laver en masse forarbejde, undersøgelser og lignende. På den måde undgår du også at kaste dig ud i et projekt, som ender med at koste dig en formue, hvis det går galt.
Når det kommer til at gå fra idé til koncept, er det vigtigt, at inden du begynder at kaste dig ud i udviklingen, at du i stedet for undersøger markedet. Med dette menes at udarbejde en konkurrentanalyse, men også lave overvejelser over, hvem dine kommende brugere/kunder skal være. Hertil, interviewe dem for at finde forbrugermønstre og få indblik i adfærden. Afhængigt af din idé, kan det give god mening at interviewe en masse af din drømme kunder og lignende.
Brugere er ikke bare brugere
En anden vigtigt ting at have in mente her er, at ikke alle brugere/kunder er lige, hvorfor det kan være smart at tænke i samme som The Adoption Curve, nemlig at dine brugere vil være forskellige med tiden, hvorfor du bør overveje, hvordan og hvem der giver bedst mening af gå efter.
Segment fundet og testet idé
Når du har fået dit første brugersegment på plads, kan det give mening at udvikling MVP (minimum viable product), som du løbende kan ændre i forhold til din segmenters ønsker. Kan du ikke selv programmere apps eller kender nogen som gør, kan det være en kæmpe støtte at hente professionel hjælp til app udvikling.
På den måde kan du få den bedste start på dit appprojekt og dermed også iværksætter eventyr, da tekniske fejl kan koste dig dyrt.