Er du iværksætter med noget på hjerte? Så skriv en pressemeddelelse!
20. september 2021Er du iværksætter med noget på hjerte? Så skriv en pressemeddelelse!
Hvis du sidder som iværksætter med noget på hjerte – så få det ud. Du vil måske gerne nå ud til flere og har din egen virksomhed, eller måske vil du gerne skabe mere opmærksomhed omkring dit eget brand, produkt eller den service, du tilbyder? Ved du hvad, så burde du læse med her – for du kan nemlig få de bedste råd til, hvordan dit budskab kommer ud til flest muligt, og på bedst mulig vis.
Først og fremmest så skal du gøre folk opmærksomme på det, du laver. Det kan være, at du fremhæver dine produkter eller det, du laver på en særlig måde. Du skal altså formidle, hvad du brænder for og hvad du laver til andre mennesker. Det kræver ikke blot forberedelse, men også hårdt arbejde.
Der er nogle steps, du skal overveje før du skriver en pressemeddelelse:
Først og fremmest skal du finde ud af, hvad det er, du vil fortælle
Dernæst skal du finde ud af, hvem det er relevant for
Skriv skarpt og præcist og sørg for, at din vinkel er tydelig – medier og journalister får tonsvis af pressemeddelelser, så hvis det ikke er skarpt og præcist fra starten, så fanger det ikke deres interesse
Pressemeddelelsen er genial
Det er en god ide, at du får lavet en skarp pressemeddelelse, som du sender til de lokale medier. Det kan være ved, at du finder lokale aviser og henter inspiration til, hvordan du bedst muligt får skrevet en skarp tekst om dit budskab. Det er vigtigt, at det både klart og tydelig – allerede fra overskriften. Der må ikke herske tvivl om, hvad du vil fortælle. Du er naturligvis ikke låst til kun at sende den til lokale medier, men sørg for at find ud af, hvad der passer til dig og din målgruppe, dit produkt og hvor, det vil være relevant.
Her er pressemeddelelser er en helt suveræn måde at skabe opmærksomhed på, hvis du formår at gøre det rigtigt. Gør du det, kan du til gengæld også være heldig, at dit budskab rammer rigtig bredt. Du skal sørge for at kende din målgruppe og derefter finde de medier, der er relevant for dig og din virksomhed – og som din virksomhed kan være relevant for. Det nytte altså ikke noget, at du sender en pressemeddelelse til en lille, lokal avis i Jylland, hvis du kun tilbyder dit produkt i Hillerød. Du skal vælge de rigtige medier, ellers giver det bagslag for dig og din virksomhed.
Lav derfor en grundig analyse af din målgruppe, og find derefter de rette medier, hvor du har størst mulig chance for at nå ud til lige præcis den målgruppe, som du jagter. Det bedste stedet at komme ud til så mange som mulig, er selvfølgelig online.
Gode tips til online markedsføring
For at kunne indfange kunder online, så skal du selvfølgelig være synlig. Derfor er det en god idé, hvis du har en lækker og velfungerende hjemmeside, og en webshop- hvis du har produkter, du ønsker at sælge. Det er vigtigt, at medierne kan linke direkte til dig/dit produkt, og det er vigtigt for dine slutbrugere, at du er synlig. Det er vigtigt, at det hele fungerer godt, inden du går aktivt efter kunderne, da de flestes online tålmodighed er ret begrænset. Hvis siden ikke fremstår brugervenlig, velfungerende og seriøs, så er de besøgende hurtig videre til den næste.
Ellers er det bare om at komme i gang. Få skrevet den pressemeddelelse spot on og få fokus på din virksomhed.